6.3. 2021 6:00

Ako sme žili kedysi: 30. roky pochopili, že "škaredé" sa zle predáva...

6.3. 6:00

Ako sme žili kedysi: 30. roky pochopili, že "škaredé" sa zle predáva...

Foto: Krejcar, Gilbert Rohde, www.alvaraalto.fi, www.aukru.cz

V medzivojnovom období sa viac hľadelo na atraktívnosť výrobkov ako na funkčnosť. Dizajnu začali ľudia venovať mimoriadnu pozornosť a prvýkrát sa uplatnil v masovom meradle.

Bola to, paradoxne, hospodárska kríza v roku 1929, ktorá spôsobila, že výroba sa začala viac zameriavať na atraktívnosť vzhľadu než na inováciu a funkčné vlastnosti výrobkov. Vysvetlenie je jednoduché – po zmrazení cien sa výrobcovia snažili nájsť spôsob na udržanie predaja a dizajn sa ukázal ako účinná zbraň, ktorá v pochmúrnej atmosfére oživila záujem kupujúcich.

Kľúč k úspechu

Výrobcovia a obchodníci rýchlo pochopili, že „škaredé“ sa zle predáva, a ľudí potešilo, že užitočné veci môžu byť aj pekné, že dizajn okrem toho môže ľuďom uľahčovať a spríjemňovať život a prácu napríklad vďaka uplatňovaniu ergonómie. Stúpal aj dopyt po interiérových dizajnéroch, ktorí dokázali v domoch a bytoch vyvolať príjemné pocity a želanú atmosféru zosúladením všetkých prvkov.

Dizajnérske hviezdy

Vďaka vplyvu na predajnosť výrobkov sa v 30. rokoch z dizajnérov stali celebrity s potenciálom ovplyvňovať celé priemyselné odvetvia. Objavovali sa na titulkách časopisov. Ich mená (najslávnejším bol Raymond Loewy) boli pre mnohých motiváciou pri nákupe výrobkov od strúhadiel, spotrebičov, nábytku až po dopravné prostriedky. Každý, kto chcel potvrdiť svoj vysoký spoločenský status, musel mať posledný model, hoc by sa od predchádzajúceho líšil iba kozmetickými úpravami. Skrátka, dizajn sa stal vyjadrením životného štýlu.

Od hranatých tvarov k oblinám

S priemyselnou sériovou výrobou sa menil aj dizajnérsky štýl. Viac sa uplatňovali oblé aerodynamické tvary, ktoré lepšie korešpondovali s novými technológiami odlievania a lisovania plastov než hranaté tvary funkcionalizmu. Uplatnenie aerodynamických prúdnicových foriem dostalo pomenovanie streamlining. Rozšíril sa ako dizajnérsky štýl na malých úžitkových predmetoch pre domácnosť, v architektúre aj dopravných prostriedkoch. Obtekajúce línie sa stali úplnou mániou. Najlepším príkladom sú hriankovače, telefónne prístroje či zošívačky z 30. rokov.

Škola dizajnu v Česko-Slovensku

Dizajnérskou hviezdou v Československu bol Jindřich Halabala. V roku 1930 sa stal hlavným architektom Spojených umelecko-priemyselných závodov v Brne. Zodpovedal za skladbu sortimentu, staral sa o propagáciu aj sám navrhoval niektoré výrobky. Chcel tvoriť nábytok pre obyčajných ľudí a trval na tom, aby všetky výrobky boli funkčné, praktické, pohodlné a zároveň krásne a nadčasové. Bola to sériová výroba, ale mimoriadne kvalitná, a preto čokoľvek, čo sa v predvojnovom období vyprodukovalo v tejto fabrike, sa dnes považuje za klenot.

autor:  Daniela Mýtna
6.3. 2021 6:00
Diskusia ()
Zdieľať článok

Podobné témy