6.2. 2021 6:00

Ako sme žili kedysi: 20. roky ubrali z dekorativizmu a začali so sériovým nábytkom

6.2. 6:00

Ako sme žili kedysi: 20. roky ubrali z dekorativizmu a začali so sériovým nábytkom

Foto: Maroš Schmidt, Shutterstock, register-architektúry.sk

Po prvej svetovej vojne zažívalo ľudstvo rozkvet a optimizmus. Žilo džezom, swingom a charlestonom. Zaviedlo sa rozhlasové vysielanie, nemý film vystriedal ozvučený a vznikali prvé farebné snímky.

Objavili sa nové stroje – luxusné automobily, zaoceánske parníky, vzducholode a lietadlá –, vďaka ktorým ožil priemysel. Na prelome storočia na secesiu nadviazalo art déco, no tento „ženský“ štýl, orientovaný na prehnanú ozdobnosť, luxusné materiály a jemné prvky, onedlho poslal „mužský“ funkcionalizmus na smetisko dejín. Stalo sa to v roku 1925 na svetovej výstave Les Arts Décoratifs v Paríži, ktorá bola podľa funkcionalistov, ktorí presadzovali stroje, jednoduchosť a nové vymoženosti ľudstva, prehliadkou zbytočností.

Svet zaplavili „masovky“

Prednosti veľkosériovej pásovej výroby ovplyvnili aj výrobu nábytku. Začali sa uprednostňovať štandardizované výrobky zbavené dekorativizmu, drahé materiály nahradili kovy. Dizajn sa začal uplatňovať v masovom meradle – podľa jedného prototypu sa vyrábali milióny kusov.

Ústup dekorativizmu

V domácnostiach sa stále objavoval nábytok z dreva, ale smeroval k strohým, geometrickým tvarom. Ubudli rôzne ozdobné prvky a samotné sošky, taniere a iné dekorácie sa vystavovali viac-menej iba v sklených vitrínach. Zachovali sa zdobené rámy obrazov a lustre. Drevené nohy stolov vymenili pevné kovové podstavce a postupne sa začali ako solitéry objavovať kreslá z rúrok a bakelitové doplnky. Príkladom je aj vila Tugendhat v Brne, ktorú navrhol Ludwig Miese van der Rohe v roku 1928. Vila sa označuje za stavbu, ktorá bola vzorom modernej architektúry a bývania vo funkcionalistickom štýle. V rovnakom štýle postavili v Bratislave vilu pre senátora Tománka s veľkou terasou orientovanou na Dunaj.

Funkcionalistická vila pre senátora Tománka v Bratislave.
Funkcionalistická vila pre senátora Tománka v Bratislave.
Zdroj: Maroš Schmidt, Shutterstock, register-architektúry.sk

Prvá škola dizajnu na Slovensku

V roku 1918 prišiel na Slovensko Josef Vydra, ktorý v roku 1928 založil Školu umeleckých remesiel v Bratislave. Často ju prirovnávajú k nemeckému Bauhausu vo Weimare. Vydra proti dekorativizmu postavil jednoduchosť a proti luxusu hospodárnosť. V tomto duchu sa začal navrhovať typizovaný nábytok s jednoduchou konštrukciou. Navrhovanie nábytku vyučoval architekt Ferdinand Hrozinka. Oddelenie keramiky viedla Julie Horová, ktorá spájala výuku s praxou v dodnes známej keramickej dielni v Modre.

Mgr. art. Maroš Schmidt, vedúci Slovenského múzea dizajnu SCD, www.100.scd.sk: „Novovzniknuté Československo sa po prvej svetovej vojne zaradilo medzi priemyselne najrozvinutejšie európske krajiny. Ak by som mal niečo z dizajnu 20. rokov na Slovensku vyzdvihnúť, boli by to kvalitné stolové výrobky z továrne Sandrik, ktoré sa vyvážali do celého sveta. Toto obdobie patrilo na Slovensku aj prvej priemyselne vyrábanej umelej hmote vo svete – bakelitu. Jeho výroba sa začala v roku 1917 v bratislavskom závode Gummon a spôsobila revolúciu v tvarovaní dostupných výrobkov pre domácnosť, ktoré sa označovali pokrokovou značkou Futurit.“

Ikony dizajnu 

  • Marcel Breuer započal éru nábytku z oceľových rúrok. Stolička Chair B-3 (1927)
  • Gerrit Rietveld zredukoval kreslo na kostru zbavenú prebytočnej hmoty. Red and Blue Chair, (1918)
  • Le Corbusier tvrdil, že architektúra a nábytok musia fungovať ako stroj. Stroj na ležanie Chaise Longue LC-4 (1928)
autor:  Daniela Mýtna
6.2. 2021 6:00
Diskusia ()
Zdieľať článok

Podobné témy